Πολιτικές Περιβάλλοντος σε μια γκρίζα Αττική

του Αντώνη Γάκη Περιφερειακού Συμβούλου Αττικής,
Υπ. Διδάκτωρ Μαντείου Πανεπιστημίου

Οι πόλεις της  Περιφέρειας  Αττικής , οι οποίες φιλοξενούν σχεδόν το 50% του συνολικού πληθυσμού της χώρας, είναι μια από τις πολυπληθέστερες  περιφέρειες της Ευρώπης.
Οι 8 περιφερειακές ενότητες που την αποτελούν διέπονται από φοβερές ανισότητες σχεδόν σε όλους τους δείκτες, είτε είναι κοινωνικοί, οικονομικοί και κυρίως περιβαλλοντολογικοί για τους οποίους θα γίνει περαιτέρω ανάλυση σε αυτό το κείμενο.
Αυτές οι  ανισότητες στο περιβάλλον στην Αττική, δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα που είναι αναγκαίο αφού γίνει η πραγματική καταγραφή του  μέγεθος προβλήματος, να ασκηθούν οι κατάλληλες αλλά και πολιτικά ρηξικέλευθες πολιτικές περιβάλλοντος.

Τα βασικότερα ζητήματα με τα περιβαλλοντολογικά προβλήματα των σύγχρονων πόλεων και της Αττικής είναι:

  • Η Ατμοσφαιρική ρύπανση που προέρχεται από καύση στερεών και υγρών καυσίμων (οξείδια άνθρακα, αζώτου κλπ.)
  • Η Ηχορύπανση που οι πηγές θορύβου είναι οι χώροι δουλειάς, τα αεροδρόμια,   τα   μέσα   συγκοινωνίας,   οι χώροι διασκέδασης κλπ.)
  • Η Ρύπανση των υδάτων που προκαλείται από τα αέρια, τα στερεά και κυρίως τα υγρά απόβλητα των πόλεων
  • Η Ρύπανση των αστικών απορριμμάτων που οφείλεται στην απρογραμμάτιστη διόγκωση των αστικών κέντρων και στην απουσία πρόβλεψης της χωροθέτησης εγκαταστάσεων διάθεσης τους
  • Η Ρύπανση των εδαφών που αφορά κυρίως στην απώλεια των φυτικών γαιών λόγω διάβρωσης ή οικοδομικών δραστηριοτήτων, στη μόλυνση και την οξίνιση
  • Η Σπατάλη ενέργειας με την παραγωγή μεγάλων ποσοτήτων θερμικής και ηλεκτρικής ενέργειας καθώς και διύλιση πετρελαίου για χρήση του στα νοικοκυριά, τις υπηρεσίες, τη βιομηχανία και τις μεταφορές
  • Τα Προβλήματα μεταφορών –Κυκλοφοριακό που οφείλεται στην μετατόπιση από περιβαλλοντικά αποδοτικότερα μέσα (τρένο , λεωφορείο) προς το αυτοκίνητο και το αεροπλάνο
  • Η Χωρίς προγραμματισμό χρήσεις γης και  ο αναποτελεσματικός αστικός σχεδιασμός οδήγησε σε προβλήματα λειτουργικότητας της πόλης, έλλειψης αισθητικής και περιβαλλοντικής υποβάθμισης
  • Η Πυκνή  και άναρχη δόμηση όπου  μεταβάλλονται το τοπίο, τα οικοσυστήματα και το περιβάλλον με μη αναστρέψιμα αποτυπώματα της χρήσης

Στην προσπάθεια αντιμετώπισης Σήμερα των προβλημάτων του χθες εκτός από ισχυρή περιφερειακή πολιτική δράση χρειάζεται και η ταυτόχρονη επιστημονική σύμπραξη για την αρτιότερη μετατροπή των γκρίζων πόλεων σε νέες πράσινες αειφόρες γειτονιές και αστικούς ιστούς

Είναι ορθολογικότερο να συνδυάσουμε τις εξής δράσεις:

  • Την ακριβή αποτίμηση της κατάστασης και την παρακολούθηση των εξελίξεων στους ανθρώπινους οικισμούς.
  • Την επιλογή συγκεκριμένων πολιτικών και δράσεων που να απαντούν στα αστικά προβλήματα και την ορθολογική κατανομή των διαθέσιμων πόρων.
  • Την συστηματική παρακολούθηση της πορείας εφαρμογής και της αποδοτικότητας των μέτρων πολιτικής και των συγκεκριμένων δράσεων που τα υλοποιούν.
  • Τη συστηματική ενημέρωση των πολιτών για την πορεία εφαρμογής και τις επιδόσεις των τοπικών προγραμμάτων

Πάνω από όλα η ουσιαστικότερη απάντηση και δράση  βρίσκεται στα χέρια των πολιτών και στο πολιτικό θάρρος που η Κυβέρνηση με την σύμπραξη της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι πρόθυμες να εφαρμόσουν πριν να είναι ακόμα πιο αργά.
Το να σεβαστούμε το περιβάλλον είναι θέμα και στάση ζωής.

Advertisements

Τα σχόλια δικά σας...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s